رأی دادگاه در خصوص شرکت کناف پوشش
رأی دادگاه در خصوص شرکت کناف پوشش
تجدیدنظر خوانده: شرکت کناف ایران
خواسته: از دادنامه شماره ۰۸۹۲ مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ شعبه ۳ دادگاه عمومی تهران، رأی دادگاه تجدیدنظر خواهی شرکت کفاف پوشش شرق به طرفیت شرکت کناف ایران به دادنامه شماره ۸۹۲، مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی تهران می باشد که به موجب دادنامه حکم به حذف کلمه کفاف از عنوان نام شرکت تجدیدنظر خواه و محکومیت آن شرکت به پرداخت خسارت دادرسی در حق شرکت تجدیدنظر خوانده صادر شده است. اینک با بررسی محتویات و مستندات پرونده و مطالعه لوایح ابرازی طرفین نظر به اینکه اولاً در این مرحله ایراد موجه و مدللی که مؤثر در نقص و بی اعتباری دادنامه معترض عنه گردد از سوی وکیل تجدیدنظر خواه اقامه نشده است. ثانیاً با توجه به ثبت مقدم نام تجاری شرکت کناف ایران و نیز ثبت مقدم علامت تجاری کناف به فارسی و انگلیسی از سوی تجدیدنظر خوانده اقدام تجدیدنظر خواه در ثبت موخر نام تجاری (کفاف پوشش شرق) به لحاظ شباهت گمراه کننده ای که کلمات کفاف و کناف به فارسی و لاتین با یکدیگر دارند و کلمه (کفاف) نیز به عنوان بخش اصلی نم تجاری تجدیدنظرخواه می باشد و با توجه به حمایت قانونگذار از نام تجاری در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث از مصادیق رقابت تجاری مکارانه بوده و قابل حمایت نمی باشد. ثلثاً رأی دادگاه بدوی با توجه به مبانی و مستندات و استدلال منعکس در آن موافق مقررات قانونی و با رعایت اصول دادرسی صادر شده فلذا به تجویز ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد اعتراض، دادنامه تجدیدنظر خواسته تأیید و استوار می گردد. این رأی قطعی است.
با بیان موارد مذکو به نظر می رسد اسم کلیه شرکت های تجاری و مؤسسات غیرتجاری ثبت شده از جهت معرفی آنان، یک اسم تجاری به معنی خاص می باشند و همانطور که بیان گردید بر طبق نظر استاد حقوق مالکیت صنعتی (دکتر میرحسینی)، نام ها و اسام تجارتی یکی دیگر از مصادیق حقوق مالکیت صنعتی است. با توجه به نقشی که اسامی تجاری باید در تمییز یک بنگاه از بنگاه دیگر داشته باشد روشن است که نا تجاری همانند علائم تجاری باید دارای قدرت تمیز دهندگی باشند و همچنین موجب گمراهی مخاطبان را فراهم نیاورد. علامت تجارتی و اسم تجارتی باهم تفاوت دارند. زیرا این دو اهداف متفاوتی را دنبال می کنند اسم تجارتی مبین و معرف تولیدکنندگان یا تاجر است و علامت تجارتی، محصولات صاحب علامت را از محصولات دیگران متمایز ساخته و مصرف کننده را از خرید محصولات اشتباهی بازداشته و مصرف کیفیت ثابت کالای دارای علامت نیز خواهد بود. در مقررات بین المللی نیز از جمله کنوانسیون پاریس به موضوع اسم های تجارتی اشاره شده است.
🔷️ علي عابدی وكيل پايه يک دادگستری